Research topics:
music improvisation, music education, collaborative creativity, community music.
PhD: ‘Throw them in the deep end’ The potential of musical improvisation in connecting participatory music activities and formal music education. Promotor: Prof. Dr. Thomas De Baets (KU Leuven – LUCA School of Arts), co-promotor: Prof. Dr. Luc Nijs (University of Luxembourg – Ghent University).
Abstract
There is a growing evidence that musical improvisation has the potential to promote a music education for all. This perspective calls for a critical consideration of the social and musical dimensions of music education and improvisation. In this respect, participatory music activities often use improvisation and especially, collective free improvisation (CFI), to promote inclusive music making and demonstrate alternative pedagogical approaches to joint music making that may enrich formal music educational practices by creating a more democratic and inclusive learning environment. Our research encompasses the relationship between well-being and CFI (Study 1), the lived experience of students in general education engaging in CFI (Study 2) and the pedagogical-artistic strategies employed by the coaches in a participatory music project (Study 3).
The research results show that collective free improvisation not only enhances a flow experience but also has the potential to strengthen inclusive musical and social interaction, thereby resulting in a comprehensive and meaningful music education that nurtures creativity. Furthermore, the strong interconnection between well-being, flow, improvisation and musical development reflects a ‘caring’ stance towards music education.
Lecture SIMM congres Brussels: Link to video
Publications
Forthcoming
Verneert, F, de Bisschop, A, Nijs, L. & De Baets, T. (2023). Collective Free improvisation in the Flemish general music classroom: Probing student’s lived experience through Flow. International Journal of Music Education (accepted for publication).
Stijnen, J., Verneert, F., Nijs, L., & Van Petegem, P. (2024). Improvisation for all? Personality and self-regulation as mediators in the flow inducing effect of instruction. Psychology of Music [Forthcoming].
Verneert, F. & Delft, B. (2024). Amateurkunsten en Kunsteducatie: over begrip en perceptie. In T. De Baets, M. Magerman & N. Vansieleghem: Inleiding in de Kunsteducatie (in press).
Journal articles
Verneert, F, de Bisschop, A, Nijs, L. & De Baets, T. (2023).The pedagogical-artistic strategies of community music facilitators as an inspiration for formal music education: a single case study. International Journal of Community Music, 17:2, pp. 161–80, https://doi.org/10.1386/ ijcm_00102_1.
Verneert, F. (2024). Creatief denken kun je wél stimuleren in het onderwijs. Knack Magazine.
De Baets, T., Castelein, T., Geudens, T., Moors, M., & Verneert, F. De virtuoze muziekdocent als artistiek onderzoeker. Cultuur+Educatie, 65.
Verneert, F. & Acke, H. (2023). Peer feedback als gangmaker van de songwriters’ circle. Kunstzone. Tijdschrift voor kunst & cultuur in het onderwijs.
Verneert, F., & Bremmer, M. (2023). Kom je met me spelen? Creativiteit voor iedereen. Jazz&mo’ 22(4), p. 16-19.
Verneert, F. & Dehondt, M. (2023). Waarom cultuur in het onderwijs geen optie mag zijn. Knack Magazine.
Verneert, F., & Verbeeck, J. (2022). Improvisation for all! De beleving van leerlingen tijdens collectieve vrije improvisatie in de muziekles. Kunstzone. Tijdschrift voor kunst & cultuur in het onderwijs.
Verneert, F., De bisschop, A., Nijs, L., De Baets, T. (2022). Improvisation pour tous! Comment un projet musical participatif peut inspirer l’éducation musicale formelle. L’ éducation musicale, 135, 1-12. Open Access
Verneert, F. (2021). Improvisatie als instant conversatie. Kunstzone. Tijdschrift voor kunst & cultuur in het onderwijs 5, 8-9.
Verneert, F. & Duyck, I. (2021). Zingen als sociaal engagement. Stemband 27.
Verneert, F., Nijs, L. & De Baets, T. (2021). A Space for Collaborative Creativity. How Collective Improvising Shapes ‘a Sense of Belonging’. Front. Psychol. 12:648770. doi: 10.3389/fpsyg.2021.648770Open Access
Verneert, F. & Geudens, T. (2021). Het kind van de rekening? Artistieke vakken bedreigd in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Kunstzone. Tijdschrift voor kunst & cultuur in het onderwijs 3:8-11.
Verneert, F. & Nijs, L. (2020). Ook het kunstonderwijs heeft nood aan digitale geletterdheid. Knack Magazine.
Verneert, F., & Fraeyman, E. (2020). Folkmuziek leer je niet van partituren. Folk, 27-28.
Bookchapters
Verneert, F., & De bisschop, A. (2023). Bridging the gap. A participatory music project as an inspiration for meaningful music education through improvisation in schools. In: n: I.Malmberg & M. Petrovic (Eds.) Music and Meaning – European Perspectives on Music Education 12“ EAS series. PP. 159-178. Helbling.
Bremmer, M. & Verneert, F. (2022). De creativity turn in muziekeducatie. In: A. De Vugt & T. De Baets (Eds.). Beweging in Muziekpedagogiek. Euprint.
Verneert, F., Čorić, A. (2022). Proeven van de wereld met Ethno Flanders. In: F. Verneert, T. De Baets (Eds.), Folk (Music) Education: Naar een didactiek van de Folk, (225-242). Antwerpen: Garant.
Verneert, F. (2022). Een leven met folk, een gesprek met Bart De Cock. In: F. Verneert, T. De Baets (Eds.), Folk (Music) Education: Naar een didactiek van de Folk, (147-156). Garant.
Fraeyman, E, & Verneert, F. (2022). How to folk up didactics? In: F. Verneert, T. De Baets (Eds.), Folk (Music) Education: Naar een didactiek van de Folk, (21-34). Garant.
Verneert, F., De Baets, T. (2022). Naar een didactiek van de folk. In: F. Verneert, T. De Baets (Eds.), Folk (Music) Education: Naar een didactiek van de Folk, (11-19). Garant. I
Verneert, F. (2021). Kunsteducatie in het secundair onderwijs, van bijzaak naar hoofdzaak. In: H. Schmidt (red.) Mogen we nog verwonderd zijn? Een pleidooi voor meer kunsteducatie in het onderwijs. Owl Press.
Verneert, F. (2021). Improvisatie als collaborative practice. In: A. De Vugt & T. De Baets (Eds.). Muziekpedagogiek in beweging, typisch muziek. Euprint.
Books
Appermont, B., Schrooten, E., & Verneert, F. (2023). Time to Create. Creating with groups. InSpire Editions.
Appermont, B., Schrooten, E., & Verneert, F. (2022). Tijd voor maken 2. Creëren met groepen. InSpire Editions.
Verneert, F., De Baets, T. (Eds.) (2022). Folk (Music) Education: Naar een didactiek van de Folk. Garant. ISBN: 978-90-441-3875-7.
Verneert, F., Verbeeck, J. (2022). Improvisation for all! Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs? Onderzoekseenheid Music & Drama LUCA School of Arts. ISBN: 9789080860193. Open Access
Verneert, F., Declerq, G. (2020). De JazzBoom. Over een eeuw groei en snoei van de Jazz. Muziekmozaïek vzw.
Abstracts/Presentations
Stijnen, J., Verneert, F., Nijs, L., & Van Petegem, P. (2023). Improvisation for all? Personality and self-regulation as mediators in the flow inducing effect of instruction. Presented at RIME 2023 The 13th International Conference for Research in Music Education.
Verneert, F., De bisschop, A. (2022). How a participatory music project can inspire formal music education. A pedagogical – artistic perspective. Invited by EAS European association for Music in Schools. Presented at the Music and Meaning, Belgrade, Serbia, 18 May 2022-21 May 2022.
Verneert, F., Nijs, l. & De Baets, T. Improvisation for all! How a participatory music project can inspire formal music education. Presented at the 5th International SIMM-POSIUM (Social Impact of Music Making). BOZAR Brussels 19 Jan. 2021. (professional oriented).
Stijnen, J., Verneert, F. (2019). Differentiating instrumental improvisation according to creativity styles. In: Music Schools – Masters of Collaboration?, (22-22). Presented at the 2nd European Music School Symposium, University of Music & Performing Arts, Vienna, Austria, 10 Oct 2019-11 Oct 2019. (professional oriented)
Verneert, F., De Baets, T. (2019). A non-idiomatic form of (jazz) improvisation in music education. In: The School I’D Like. Music Education Meeting The Needs Of Children And Young People Today.. Presented at the EAS conference, Malmö, Sweden, 15 May 2019-18 May 2019. (professional oriented)
Verneert, F. (2019). ‘Throw them in the deep end’ A creative framework for (jazz) improvisation with children. In: Bodily experiences in musical reading, (43-43). Presented at the MERYC Counterpoint of the senses, University of Ghent De Krook, 26 Mar 2019-30 Mar 2019. (professional oriented)
Verneert, F. (2019). ‘Throw them in the deep end’ Naar een model voor niet-idiomatische (jazz) improvisatie. Presented at the School loves onderzoek, Thurn & Taxis Brussel, 02 Feb 2019-02 Feb 2019. (professional oriented)
Newspaper articles
Amalia, D., Verneert, F. (2022). “Dompel je onder in community arts en wordt een betere docent”. Cultuurkrant NL, (2022 nr 2).
Verneert, F. (2020). Artistieke vorming, het begin van de wijsheid. De Standaard.
Verneert, F., De Bisschop, A., Van Den Berg, A. (2020). Beste burgemeesters, maak verbeelding weer mogelijk! De Standaard.
Verneert, F. (2012). De kleine Folkpodia. Open Brief. De Morgen 27 maart 2012. Open Access
Verneert, F. (2013). Jazz is voor iedereen. Gastcolumn. Festivalkrant Gent Jazz.
Invited lectures
Verneert, F., De Baets, T. (2024). Towards a ‘Genre Informed Teaching Practice’ (GITP) for authentic learning in music education. Presented at the 31st EAS Conference, Dublin, Ireland, 12 Jun 2024-15 Jun 2024.
Verneert, F. (2023). Bridging the gap! How artistic-pedagogical strategies in a community music project with free collective improvisation, may inspire music education. International Symposium Research Cluster Music Education LUCA School of Arts, Leuven, Belgium.
Verneert, F. (2023). Kunsteducatie in het secundair onderwijs, van bijzaak naar hoofdzaak. Invited by Symposium Melopee De Wonderfluit. Gent, Belgium.
Verneert, F. & de Bisschop, A. (2023). Homo Ludens. Improvisatie in participatorische muziekprojecten. Invited by De Bijloke Avondje Adorno, Gent, Belgium.
Verneert, F. & Verbeeck, J. (2023). Improvisation for all! De beleving van leerlingen tijdens collectieve vrije improvisatie in de muziekles. Invited by Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Dienst Curriculum en vorming.
Verneert, F., Nijs, L. (2022). Online/Offline. Technologie als transformatieve kracht in het kunstonderwijs. Invited by LUCA School of Arts. Presented at the LUCA ME(E)T studiedag, Ghent, Belgium.
Verneert, F., Nijs, L. (2021). Online/Offline. Technologie als transformatieve kracht in het kunstonderwijs. Invited by De Acadeies, Antwerp, Belgium. Antwerp, Belgium. (professional oriented)
Verneert, F. (2021). Improvisation as collaborative practice. How a community music program can inspire improvisation pedagogy (Vortrag auf Englisch). Invited by Prof Dr J. Toelle.. Gustav Mahler Privatuniversität für Musik, Austria.
Verneert, F., De Baets, T., Nijs, L. (2021). Improvisation for all! How a participatory music project can inspire formal music education. Invited by Dr. Lukas Pairon SIMM. Presented at the SIMM-posium#5, Bozar Belgium.
Verneert, F., De Baets, T. (2020). Improvisation for all! Integrating non-idiomatic aspects of improvisation in music education. Invited by Research Unit Music & Drama LUCA. Presented at the LUCA School of Arts, Leuven., LUCA School of Arts, Leuven..
Verneert, F., Stijnen, J. (2019). Differentiating instrumental improvisation according to creativity styles. Invited by EAS 2nd European Music School symposium. Presented at the EAS, University of Music & Performing Arts, Vienna, Austria.
Creations in the Arts
Verneert, F. with Vanderaspoilden, S. (editor), Coopmans, F. (editor), -Smolders, L. (editor) Het Kot is van Ons! 39 Folk & Jazz compositions. (Composition). 18 Dec 2020.
Duyck, I., Maris, B., Barcella, G., Verneert, F. The Ostend Street Orkestra TOSO. (Performance). Venue: Vooruit Ghent Belgium, 04 Mar 2020.
Other
Geudens, T. (2022). Naar een didactiek van de Folk. Interview met Filip Verneert & Thomas De Baets. Kunstzone. Tijdschrift voor kunst & cultuur in het onderwijs.
Verneert, F. (2022). Bijdrage boek Gent Jazz. In: K. Van Keymolen (ed.) Gent Jazz 2002-2022. Snoeck.
Verneert, F. & de Baets, T (2022). Naar een didactiek van de FOLK, interview. FOLK Magazine 2, p. 35-36.
Verneert, F. (2020). Pleidooi voor kleinschalige jazzconcerten. Jazz&Mo’, 13. (URL)
Verneert, F. (2020). Muzikanten aan de macht! Jazz&Mo’, 12. (URL)
Verneert, F. (2020). Over identiteit en territorialiteit in de Jazz. Jazz&Mo’, 11. (URL)
Verneert, F. (2019). Mooi zijn of verwonderen? Jazz&Mo’, 10
Verneert, F. (2019). Enkele gedachten over improvisatie. Jazz&mo’, 01.
Verneert, F. (2019). Jam on! Jazz&mo’, 03. (URL)
Verneert, F. (2018). Over vrouwen, mannen en Jazz. Jazz & Mo’, 02.
Verneert, F. (2018). It ain’t what you do, it’s the way that you do it. Jazz&mo’.
Verneert, F. (2018). Ode aan de gitaar. Jazz&mo’, 03.
Verneert, F. (2018). Homemade curry. Jazz&mo’, 04.
Verneert, F. (2017). Vrijheid (over improvisatie in Jazz). Jazz&mo’, 04.
Verneert, F. (2016). ’t Ey, tekst academische zitting. ‘t Eyschrift.
Verneert, F. (2010). Een Epifanie van de Mens, over het werk van beeldend kunstenaar Hervé Martijn. Catalogus Art Gallery Lefevere.